Augmented Reality Sebagai Media Pembelajaran di Rumah yang Efektif tetapi Menarik

Authors

  • Muhammad Azra Fajriansyah Universitas Pendidikan Indonesia
  • Suprih Widodo Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.33592/jutis.v10i2.2547

Keywords:

education, technology, augmented reality, systematic literature review

Abstract

Education is a basic need that every people must obtain for every human being. The goal is as a medium to develop potential and educate humans so that they are ready to face the life to come. Technology in its development moves very fast. Today's technology can also be used as a tool that can help students in learning. Augmented Reality or commonly abbreviated as AR is a technology that combines virtual objects with natural objects. AR can produce visual forms from virtual objects such as objects or animals that can be seen in 3D so that the thing looks real. AR can be an exciting learning medium because it connects, provides information, and conveys messages to create a more effective and efficient learning process. The method used in this research is a Systematic Literature Review. Its purpose is to identify, review, evaluate and interpret available research on related topics. Based on the study results, it can be concluded that Augmented Reality can improve students' problem-solving abilities. In addition, Augmented Reality is also based on research getting a positive response in terms of effectiveness.

References

Aditama, P. W., Adnyana, I. N. W., & Ariningsih, K. A. (2019, February). Augmented reality dalam multimedia pembelajaran. In SENADA (Seminar Nasional Manajemen, Desain dan Aplikasi Bisnis Teknologi) (Vol. 2, pp. 176-182).

Tasrif, E., Mubai, A., Huda, A., & Rukun, K. (2020). Pemanfaatan media pembelajaran berbasis augmented reality menggunakan aplikasi Ar_Jarkom pada mata kuliah instalasi jaringan komputer. Jurnal Konseling dan Pendidikan, 8(3), 217-223.

Imawati, Y., & Chamidah, A. N. (2018). Efektivitas media berbasis augmented reality terhadap kemampuan anak tunarungu mengenal kebudayaan Yogyakarta. JPK (Jurnal Pendidikan Khusus), 14(1), 26-34.

Auliya, R. N., & Munasiah, M. (2018). EFEKTIVITAS AUGMENTED REALITY DENGAN QR CODE DALAM PEMBELAJARAN GEOMETRI 3D. Unes Journal Of Education Scienties, 2(2), 127-132.

Nasrulloh, I., Ridwan, T., & Hidayat, S. (2022). Efektivitas Media Pembelajaran Augmented Reality dalam Blended Learning. Syntax Literate; Jurnal Ilmiah Indonesia, 7(1), 1814-1823.

Ummah, I., & Ariwibowo, M. R. (2021). Augmented Reality Sebagai Media Pendukung Pembelajaran Masa Pandemi Covid-19. Science Tech: Jurnal Ilmu Pengetahuan Dan Teknologi, 7(1), 15-25.

Fathoni, K., Setiowati, Y., & Muhammad, R. (2020). Rancang Bangun Aplikasi Modul Pembelajaran Satwa Untuk Anak Berbasis Mobile Augmented Reality. Jurnal Media Informatika Budidarma, 4(1), 32-41.

Susanto, E. S., Hamdani, F., Nuryansah, F., & Oper, N. (2022). PENGEMBANGAN APLIKASI SMART-BOOK SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN BAHASA INGGRIS ANAK BERBASIS AR (AUGMENTED REALITY). Mnemonic: Jurnal Teknik Informatika, 5(1), 64-71.

Sofiudin, M., Akhriza, T. M., & Widarti, D. W. (2019). Aplikasi Pembelajaran Berbasis Augmented Reality Pada Buku Pengenalan Alat Musik Modern Untuk Anak. Jurnal Teknika, 11(1), 1050-1054.

Kustiawan, I. (2009). Perancangan media pembelajaran berbasis augmented reality. Jurnal. SeminarNasionalElectrical, Informatics, andIT’SEducations.

Muwahiddah, U., Asikin, M., & Mariani, S. (2019, January). Project Based Learning Berbasis Etnomatematika Berbantuan Augmented Reality Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Geometri. In Seminar Nasional Pendidikan Matematika Ahmad Dahlan (Vol. 6).

Faizatunisa, A. R. (2020). ANALISIS KONTEN PEMECAHAN MASALAH DALAM BUKU CERITA AUGMENTED REALITY UNTUK ANAK USIA DINI (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia).

Untari, R. S., Hasanah, F. N., Wardana, M. D. K., & Jazuli, M. I. (2022). Pengembangan Augmented Reality (AR) Berbasis Android Pada Pembelajaran Pemodelan Bangun Ruang 3D. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 7(5).

Astuti, F. N. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran IPA Dengan Augmented Reality Berbasis Discovery Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah dan Motivasi Belajar pada Materi Struktur dan Fungsi Jaringan Tumbuhan (Doctoral dissertation, UNS (Sebelas Maret University)).

Bibiyana, Z. M., Rohman, F., & Al-Muhdhar, M. H. I. (2021). Augmented Reality-assisted Problem Based Learning E-Module to improve Problem-Solving Skills. Jurnal Pendidikan Sains, 9(4).

Published

2022-11-30

How to Cite

Fajriansyah, M. A., & Widodo, S. (2022). Augmented Reality Sebagai Media Pembelajaran di Rumah yang Efektif tetapi Menarik. Jutis (Jurnal Teknik Informatika), 10(2), 173–180. https://doi.org/10.33592/jutis.v10i2.2547