PENGARUH KONSEP DIRI DAN KEBIASAAN BELAJAR TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA KELAS X MATA PELAJARAN EKONOMI JURUSAN ADMINISTRASI PERKANTORAN SEKOLAH MENENGAH KEJURUAN LAB BUSINESS SCHOOL TANGERANG
Abstract
Abstract
The purpose of this study was to determine the effect of self-concept and study habits on student learning outcomes. The research method used is descriptive quantitative method with multiple linear regression data analysis techniques. The sample in this study was 62 students of class X SMK office administration who were taken using probability simple random sampling with data collection using google form. Based on the results of the calculation, the regression equation is Y = 2.922 + 0.224 + 0.355, with an F test value of 0.000 so that it can be interpreted that simultaneously self-concept and study habits have an effect on learning outcomes. The results of this study indicate the magnitude of the influence of self-concept and study habits on student learning outcomes of class X office administration is 68.3%.
Keywords: Self Concept, Study Habits, Learning Outcomes
References
Ajat Rukajat. (2018). Pendekatan penelitian kuantitatif quantitative research aproach.
Cruz, A. P. S. (2016). kebiasaan belajar, minat membaca terhadap prestasi belajar. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
Hayati, A. N. (2016). Pengaruh Kebiasaan Belajar dan Perhatian Orang Tua Terhadap Hasil Belajar Kognitif Matematika. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 224–232.
Magfirah, I., Rahman, U., & Sulasteri, S. (2015). Pengaruh Konsep Diri Dan Kebiasaan Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII SMP Negeri 6 Bontomatene Kepulauan Selayar. Jurnal Matematika Dan Pembelajaran, 3(03), 103–116.
Nisa, K., & Setyowani, N. (2016). Hubungan Antara Kemandirian Belajar Dengan Konsep Diri Siswa Pengguna Jejaring Sosial Facebook. Indonesian Journal of Guidance and Counseling : Theory and Application, 5(1), 39–44.
Patimbangi, A., & Hendi, F. (2019). Pengaruh Konsep Diri dan Kebiasaan Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII SMP YP PGRI 4 MAKASSAR. Ekspose: Jurnal Penelitian Hukum Dan Pendidikan, 17(2), 615–625. https://doi.org/10.30863/ekspose.v17i2.118
Pujiyanti. (2012). Kajian Pendidikan Akuntansi Indonesia Kajian Pendidikan Akuntansi Indonesia. Kajian Pendidikan Akuntansi Indonesia, 208–225.
Prayitno, E. A. (2004). Dasar dasar bimbingan dan Konseling (Rieneka Cipta, ed.). jakarta.
Raharja, M. (2017). Pengaruh Konsep Diri Akademis Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ekonomi.
Rosyida, F., Utaya, S., & Budijanto, B. (2016). Pengaruh Kebiasaan Belajar dan Self-Efficacy terhadap Hasil Belajar Geografi Di SMA. Jurnal Pendidikan Geografi, 21(2), 17–28. https://doi.org/10.17977/um017v21i22016p017
Sudjana, N. (2017). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar (21st ed.). Bandung.
Suwardi, D. R. (2012). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar Siswa Kompetensi Dasar Ayat Jurnal Penyesuaian Mata Pelajaran Akuntansi Kelas Xi Ips Di Sma Negeri 1 Bae Kudus. Economic Education Analysis Journal, 1(2).
Slameto. (2010). Belajar dan Faktor Faktor yang mempengaruhinya. jakarta: Rineka Cipta.
Syah, M. (2017.). Psikologi Pendidikan.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian kuantitatif, kualitatif.
Purwanto. (2009). Evaluasi Hasil Belajar