THE EFFECT OF USING GRAPHIC ORGANIZERS AND ESTAFET WRITING IN TEACHING WRITING AT THE ELEVENTH GRADE STUDENTS OF SMAN 20 KABUPATEN TANGERANG IN THE ACADEMIC YEAR 2018/2019

Authors

  • Nensi Arfika Dewi English Language Education, FKIP, Universitas Islam Syekh - Yusuf
  • Hiqma Nur Agustina English Language Education, FKIP, Universitas Islam Syekh - Yusuf
  • Nirna Nirmala English Language Education, FKIP, Universitas Islam Syekh - Yusuf

Abstract

Abstract

The aims of this research are to find out the significant effect of using graphic organizers on improving students writing ability, to find out the significant effect of using estafet writing on improving students writing ability, and to find out that graphic organizers has significant effect than estafet writing on improving students writing ability in teaching writing. The population of this research was the eleventh grade students at SMAN 20 Kabupaten Tangerang. The sample are 60 students of XI IPS 3 and XI IPS 4. This research used quasi experimental group - non-equivalent control group design. The result of this research are: (1) The mean of the students’ score in teaching writing that was taught by using graphic organizers was 83.87 higher than before treatment. (2) The mean of the students’ score in teaching writing that was taught by using estafet writing was 78.53 higher than before treatment. (3) The result showed that graphic organizers technique has more significant effect than estafet writing technique. Therefore, graphic organizers is recommended for senior high school.

Keywords: estafet writing, graphic organizers, writing ability

 

Abstrak

Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menemukan pengaruh dari penggunaan graphic organizers terhadap peningkatan kemampuan menulis siswa, untuk menemukan pengaruh penggunaan menulis berantai terhadap peningkatan kemampuan menulis siswa, dan untuk membuktikan bahwa graphic organizers memiliki pengaruh yang lebih signifikan dibandingkan dengan menulis berantai terhadap peningkatan kemampuan menulis siswa dalam pengajaran menulis. Populasi penelitian ini adalah siswa kelas sebelas SMAN 20 Kabupaten Tangerang. Sampel penelitian sebanyak 60 siswa XI IPS 3 dan XI IPS 4. Penelitian ini menggunakan kelompok quasi experimental – non – equivalent grup kontrol. Hasil dari penelitian ini adalah: (1) mean dari nilai siswa dalam pengajaran menulis yang diajarkan dengan menggunakan graphic designers adalah 83,8 lebih tinggi dari sebelum diberikan tindakan. (2) mean dari nilai siswa dalam pengajaran menulis yang diajarkan dengan menggunakan menulis berantai adalah 78,53 lebih tinggi dari sebelum diberikan tindakan. (3) hasil penelitian menunjukan bahwa teknik graphic organizers memiliki pengaruh yang lebih signifikan dibandingkan dengan teknik menulis berantai. Oleh karena itu, graphic organizers direkomendasikan untuk sekolah menengah atas.

Kata kunci: graphic organizers, kemampuan menulis, menulis berantai.

References

Cahyono, A. (2011). Pembelajaran Menulis Sastra dengan Metode Estafet Writing di SMA.http://risecahyono.blogspot.com. Accessed on April 9th 2018.

Fraenkel, J. R., & Wallen, N. E. (2009). How to Design and Evaluate Research in Education (7th ed.). New York: McGraw-Hill.

Hall, T. & Strangman, N. (2002). Graphic Organizers. Wakefield MA: National Ceter on Assessing the General Curriculum.

Harmer, J. (2004). How to Teach Writing. England: Pearson Longman

Iqlima, M., & Jamilah, Dra, M.Pd. (2014). Using Graphic Organizers to Improve the Writing Skill of IX Grade Students of SMPN 9 Yogyakarta in the Academic Year of 2014/2015, p. 3-4.

Piga, G. H. (2016). Improving the eleventh grade students of SMAN 1 Raijua in writing narrative text through estafet writing teaching model in academic year 2016/2017. International Journal of English and Education. Issue.3, p.1-8.

Robinson, D. H. (2010). Graphic Organizers as Aids to Text Learning. 37:2, 85-105. http://dx.doi.org/10.1080/19388079809558257.

Rosalina, P. A. (2014). Keefektifan Metode Estafet Writing Dalam Pembelajaran Keterampilan Menulis Bahasa Peserta Didik Kelas XI Di SMA Negeri 1 Sedayu Bantul. Universitas Negeri Yogyakarta.

Scott, B. & Vitale, M. (2003). Teaching the writing process to students with LD. Interventions in School and Clinic. 38(4), 220-226.

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Tayib, A. M. (2015). The Effect of using Graphic Organizers on Writing. Vol.3, No.1, pp. 15-36.

Downloads

Additional Files

Published

2019-09-04

How to Cite

Dewi, N. A., Agustina, H. N., & Nirmala, N. (2019). THE EFFECT OF USING GRAPHIC ORGANIZERS AND ESTAFET WRITING IN TEACHING WRITING AT THE ELEVENTH GRADE STUDENTS OF SMAN 20 KABUPATEN TANGERANG IN THE ACADEMIC YEAR 2018/2019. JIPIS, 27(1), 1–11. Retrieved from https://ejournal.unis.ac.id/index.php/JIPIS/article/view/80

Most read articles by the same author(s)