PENGARUH KOMPETENSI GURU DAN LINGKUNGAN BELAJAR TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PAA MATA PELAJARAN EKONOMI BISNIS KELAS X ADMINISTRASI PERKANTORAN DI SEKOLAH MENENGAH KEJURUAN LAB BUSINESS SCHOOL KOTA TANGERANG TAHUN PELAJARAN 2018/2019
Abstract
The purpose of this study was to determine the two variables, namely the presence or absence of the relationship between teacher competence and the learning environment with learning outcomes in the Vocational High School, Lab Business School, both partially and simultaneously. This research uses quantitative multiple regression method, with a sample of 93 students. The instrument of collecting data on teacher competence and the learning environment (independent variables) uses a questionnaire in the form of student personal data and learning outcomes (the dependent variable) uses a student's personal data questionnaire. The results of this study indicate that between teacher competency and learning environment only teacher competency variables significantly contribute to improving learning outcomes. it means that the higher the teacher's competency, the student learning outcomes will increase in business economics in the Vocational School Business School, Tangerang City School year 2018/2019.
Keywords: teacher competence, learning environment and learning outcomes
References
Anggraini, Y., Patmanthara, S., & Purnomo. (2017). Pengaruh lingkungan belajar dan disiplin belajar terhadap hasil belajar kompetensi keahlian elektronika industri di sekolah menengah kejuruan. Jurnal pendidikan, 2, 1650–1655. https://doi.org/2502-471X
Bangun, M. (2016). Pengaruh Disiplin Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa. Journal Poliprofesi, 10, 72. Diambil dari http://www.ppm-poliprofesi.ac.id
Fadhilaturrahmi. (2018). Lingkungan Belajar Efektif Bagi Siswa Sekolah Dasar. jurnal basicedu, 2(23), 61–69. Diambil dari https://jbasic.org/index.php/basicedu
Hapnita, W., Abdullah, R., Yualitas Gusmareta, & Rizal, F. (2017). Faktor Internal Dan Eksternal Yang Dominan Siswa Kelas XI Teknik Gambar Bangunan SMK N 1 Padang Tahun 2016 / 2017. Cived Jurusan Teknik Sipil, 5(1), 1–8.
Indonesia, P. R. (2003). Undang-Undang Republik Inonesia Nomor 20 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Indonesia, P. R. (2005). Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 19 Tahun 2005 Tentang Standar Nasional Pendidikan (Vol. 48).
Indonesia, P. M. P. R. (2007). Standar Kualifikasi Akademik dan Kompetensi Guru Nomor 16 (Vol. 67).
Khodijah, N. (2014). Psikologi Pendidikan (kedua). Jakarta: PT Rajagrafindo Persada. Diambil Dari Http://Www.Rajagrafindo.Co.Id
Menrisal. (2014). Kontribusi Lingkungan Belajar Terhadap Hasil Belajar Sistem Operasi Siswa Kelas X TKJ di Sekolah Menengah Kejuruan Negeri 3 Pariaman Semester Ganjil Tahun Ajaran 2014/2015. Jurnal KomTekinfo Fakultas Ilmu Komputer, 1(2), 77–83.
Mulyasa, E.(2013). Standar kompetensidan sertifikasi guru. In Mukhlis (Ed.) (ketujuh, hal. 75). Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Musfah, J.(2011). Peningkatan Kompetensi Guru Melalui Pelatihan dan Sumber Belajar (ke-1). Jakarta: Kencana.
Nasional, M. P. Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 18 Tahun 2007 Tentang Serfikasi Bagi Guru Dalam Jabatan (2007).
Nana, S. (2016). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. (T. Surjaman, Ed.) (keduapuluh). Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Nasrul. (2014). Profesi & Etika Keguruan (ke-2). Yogyakarta: Aswaja Pressindo.
Nbina, J. (2012). Teachers’ Competence And Students’ Academic Performance In Senior Secondary Schools Chemistry: Is There Any Realtionship. Global Journal of Educational Research, 11(1), 15–18. Diambil dari http://dx.doi.org/10.4314/gjedr.v11i1.
Pahrudin, Martono, T., & Murtini, W. (2016). The Effect of Pedagogic Competency, Personality, Professional and Social Competency Teacher to Study Achievement of Economic Lesson in State Senior High School of East Lombok District Academic Year 2015/2016. The Effect of Pedagogic Competency, Personality, 2(1), 332.
Pingge, H. D. (2016). Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar Di Kecamatan Kota Tambolaka. Jurnal Prima Edukasia, 4, 134–147. Diambil dari http://journal.uny.ac.id/index.php/jpe
Prayitno. (2009). Dasar Teori dan Praksis Penidikan. (A. Sudianto, Ed.), Dasar Teori dan Praksis Penidikan. Jakarta: PT Gramedia Widiasarana Indonesia.
Priyatno, D. (2014). SPSS 22 Pengolah Data Terpraktis. (T. A. Prabawati, Ed.). Yogyakarta: CV ANDI OFFSET.
Sahat, R. H. (2015). Pengaruh Kompetensi Guru dan Motivasi Belajar Siswa terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas XI IPS SMA Negeri 17 Medan. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Ekonomi & Bisnis (hal. 1–9). Diambil dari http://snpe.fkip.uns.ac.id
Sintha, A. D., Harini, & Sunarto. (2016). Pengaruh Kompetensi Guru dan Motivasi Berprestasi Siswa Terhadap Prestasi Belajar Pada Mata Pelajaran Pengelolaan Usaha Pemasaran Kelas X PM Di SMK Negeri 1 Karanganyar Tahun Ajaran 2015/2016, 1–17.
Siregar, S. (2013). Statistik Parametrik untuk Penelitian kuantitatif. (F. Hutari, Ed.) (Pertama). Jakarta: PT Bumi Aksara.
Slameto. (2013). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhi. Belajar dan Faktor-faktor Yang Mempengaruhi (keenam). Jakarta: PT RINEKA CIPTA.
Sugiyono. (2015). Statistik untuk penelitian (Ke-26). Bandung: ALFABETA.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D (keduapuluh). Bandung: CV Alfabeta.
Supriyatno, A., Subiyanto, & Tawil. (2016). Kinerja Guru SMA. Ikatan Sarjana Pendidikan Indonesia, 3(November), 171–181. https://doi.org/2442-6350
Susilowati, I., Sutanto, H. A., & Daharti, R. (2013). Strategi peningkatan kompetensi guru dengan pendekatan. Journal of Economics and Policy, 6(1), 80–92. https://doi.org/10.15294/jejak.v6i1.3750
Syaidah, U., Suyadi, B., & Ani, H. M. (2018). Pengaruh Kompetensi Guru Terhadap Hasil Belajar Ekonomi Di SMA Negeri Rambipuji Tahun Ajaran 2017/2018. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 12, 185–191. https://doi.org/10.19184/jpe.v12i2.8316
Watimury, P., & Bahalwan, F. (2019). Jurnal Biology Science & Education 2019 Pebriwati watimury. Jurnal Biology Science & Education 2019, 8(1), 42–46. https://doi.org/2252-858